مقایسه رم‌ های RDIMM و LRDIMM

در سرورهای پرولیانت اچ پی، اصولا از دو نوع حافظه استفاده می‌شود که قصد داریم در این مقاله به بررسی و مقایسه آنها بپردازیم.

همان طور که قبلا گقته شد، در سرورهای پرولیانت اچ پی، اصولا از دو حافظه زیر استفاده می‌شود:

RDIMM: Registered DIMM LRDIMM: Load-Reduced DIMM

در RDIMMها قطعه‌ای به نام رجیستر وجود دارد که سیگنال‌های کنترلی، آدرس‌دهی و کلاک را دریافت می‌کند پس دیگر برای نوشتن داده روی DRAM نیازی به رجیستر کردن نیست و مستقیم بر روی DRAM نوشته می‌شود. در حافظه‌های Load-Reduced برای رجیسترینگ، از مموری بافر چیپ‌ها استفاده می‌شود در نتیجه در LRDIMMها که نوعی حافظه Load-Reduced هستند به جای رجیستر، بافر وجود دارد و داده‌ها ابتدا وارد بافر می‌شوند و سپس از روی آن روی DRAM نوشته می‌شوند. در LRDIMMها علاوه بر سیگنال‌های کنترلی، آدرس‌دهی و کلاک، Data Lineها نیز ذخیره می‌شوند.

در شکل زیر، تکنولوژی‌های RDIMM و LRDIMM با یکدیگر مقایسه شده‌اند. در RDIMM سیگنال‌های داده با یک کنترلر هدایت می‌شوند که باعث محدودیت در سرعت و کارایی می‌شود. LRDIMMها نه تنها کارایی را بهبود می‌بخشند بلکه مشکلات ناشی از گرما و اتلاف انرژی را نیز کاهش می‌دهند و در واقع برای افزایش سرعت و ظرفیت طراحی شده‌اند.

سرورهای نسل 8 و 9 پرولیانت از LRDIMMها پشتیبانی می‌کنند. سرورهای نسل 9 غیر از آن از تکنولوژی Three Dimention Stacking یا 3DS نیز پشتیبانی می‌کنند. این حافظه علاوه بر آن که ظرفیت را در یک DIMM افزایش می‌دهد، کارایی باس را نیز بهبود می‌بخشد و فرکانس بالاتری را ارایه می‌دهد. به علت کاهش لود نیز مصرف برق، کمتر می‌شود.

LRDIMM دارای ظرفیت بالایی بوده و در ماژول‌های ١٢٨ گیگابایتی تولید شده است و معمولا برای بیگ‌دیتا استفاده می‌شود. توان عملیاتی آنها بیشتر از RDIMMهاست ولی Latency آنها نیز کمی بالاتر است. در صورت استفاده از این مدل‌ها روی سرورهای DL380 G9 می‌توان از حداکثر ٣ ترابایت و روی سرورهای DL580 G9 از حداکثر 6 ترابایت حافظه بهره‌مند شد. لازم به ذکر است که LRDIMMها و RDIMMها را نمی‌توان روی یک سرور ترکیب کرد. در ایران روی سرورها بیشتر از رم‌های RDIMM استفاده می‌شود. ماژول‌های NVDIMM برای سرعت مناسب نیستند بلکه برای مواقعی که قطع جریان برق باعث از رفتن اطلاعات از مموری می‌شود کاربرد دارد.

امکان ترکیب رم‌های RDIMM با NVDIMM وجود دارد اما رم‌های LRDIMM با هیچ نوع حافظه دیگری قابل ترکیب نیست.

پس به صورت فهرست‌وار مزایای حافظه LRDIMM نسبت به RDIMM می‌بینیم:

بافر کردن سیگنال‌های کنترلی و آدرس (شباهت با RDIMM) بافر کردن Data Lineها (تفاوت با RDIMM) کاربرد آن معمولا در بیگ‌دیتا کاهش مشکلات ناشی از گرما و اتلاف انرژی (زیرا لود را کاهش می‌دهد) RDIMM دارای یک کنترلر برای هدایت سیگنال‌های داده: باعث کمتر شدن سرعت آن نسبت به LRDIMM می‌شود. ترکیب آنها در یک سرور مجاز نیست. طراحی شده برای افزایش سرعت و کارایی طراحی شده برای افزایش ظرفیت (ظرفیت بالا: 128 GB) ارایه فرکانس بالاتر ارایه زمان تاخیر بالاتر ارایه زمان توان عملیاتی بالاتر بهبود کارایی باس استفاده از مموری بافر چیپ‌ها برای رجیسترینگ

ویژگی‌هایی مانند Advanced Error Detection و Advanced Fault Resiliency که در سرورهای نسل 8 پرولیانت وجود داشت در سرورهای نسل 9 که DDR4 دارند نیز باقی مانده‌اند.

منبع: HP

مقایسه رم‌ های RDIMM و LRDIMM

مقایسه رم‌ های RDIMM و LRDIMM

بررسی تکنولوژی‌های حافظه و رم اچ پی

انتخاب حافظه مناسب، کلید رسیدن به بالاترین کارایی در اپلیکیشن، قابلیت اطمینان در سیستم و سریع‌تر شدن نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI در IT است. از دیگر مزایای آن کاهش اندازه سرور و پاور دیتاسنترها است. حافظه نقش مهمی در میزان انرژی مصرفی سرور دارد و انتخاب کم‌مصرف‌ترین حافظه، مولفه‌ای مهم و حیاتی در کاهش مصرف انرژی و کولینگ دیتاسنتر است. کاهش هزینه مصرفی در زمینه تامین انرژی و کولینگ به معنی کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش ROI یا زمان بازگشت سرمایه دارد. محصولات HPE در این زمینه، شامل HPE Standard Memory و HPE Smart Memory است که در ادامه به بررسی این تکنولوژی‌ها می‌پردازیم.

اگر ظرفیت‌های کم، نیاز شما را برآورده می‌کنند HPE Standard Memory مناسب کار شماست ولی برای حجم‌های کاری مبنی بر حافظه و Data-Intensive باید از HPE Smart Memory استفاده کنید. SmartMemory برای مشتریانی که می‌خواهند از حداکثر کارایی و قابلیت اطمینان حافظه و همچنین مصرف کمتر انرژی استفاده کنند مناسب است که این تکنولوژی‌ها در سرورهای پرولیانت نسل 8 و 9 و 10 فراهم شده است.

HPE Smart Memory تکنولوژی منحصربفردی است که برای سرورهای پرولیانت اچ پی طراحی شده و می توان اطمینان داشت که حافظه نصب شده روی سرورهای سری پرولیانت اچ پی مورد تایید و آزمایش اچ پی قرار گرفته است. HPE Smart Memory از استانداردهای صنعتی که در سیستم های اچ پی اعتبارسنجی و تایید شده‌اند استفاده می‌کند. از آنجا که حافظه‌ها از آزمایش‌های سخت بر روی پلت‌فرم‌های اچ پی گذشته‌اند، تمام مشخصه‌های حافظه، دارای بالاترین استانداردهاست. این تکنولوژی، پلت‌فرمی فراهم می‌کند تا سرور بتواند توسعه‌ها و افزایش حافظه در آینده را پشتیبانی کند و این کار از طریق سیستم HPE Active Health و نرم افزارهای مدیریتی دیگر انجام می شود.

ویژگی‌های مهم و سودمند HPE Smart Memory

از قابلیت‌های مهم و سودمند تکنولوژی HPE Smart Memory می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پشتیبانی از توسعه و ارتقاء در آینده به وسیله سیستم HP Active Health و نرم‌افزارهای مدیریتی دیگر بهینه شدن کیفیت و افزایش قابلیت اطمینان حافظه: امروزه شاهد بزرگ‌تر شدن محیط‌های IT، پیچیده‌تر شدن برنامه‌ها، افزایش مسئولیت حساس انتقال داده به سرورها، افزایش درخواست‌های پردازش تراکنشی و ثبات سرورهای حیاتی هستیم. حافظه، جزیی مهم و حیاتی از سیستم‌های اطلاعاتی است که در تعیین قابلیت اطمینان و کارایی سیستم و در کل، قدرت سرور و مراکز داده تاثیر به سزایی دارد. تولیدکنندگان درجه اول DRAM، این قطعات را با بالاترین کیفیت تهیه می‌کنند. شرکت اچ پی تنها حافظه هایی را مورد تایید قرار می دهد که از آزمایشات سخت و حساس  عبور کنند. حافظه‌های آزمایش و تایید شده اچ پی برای پلت‌فرم پرولیانت سرورهای اچ پی، بهینه شده‌اند تا نهایت سازگاری، عملکرد و قابلیت اطمینان را داشته باشند. بهره‌وری انرژی: نقش حافظه‌ها در مصرف برق سرور قابل توجه است در نتیجه انتخاب کارآمدترین حافظه، نقشی مهم و حیاتی در کاهش مصرف انرژی و تجهیزات خنک کننده در مراکز داده دارد. این صرفه‌جویی به معنی کاهش هزینه عملیات و بازگشت سریع‌تر سرمایه (ROI) و در نتیجه آزاد کردن بودجه IT مصرف شده در انرژی و خنک کننده است. شرکت اچ پی، خود را در به حداکثر رساندن بهره‌وری انرژی در زیرساخت‌های IT متعهد می‌داند. امکان پیش‌بینی خطا (هشدار Pre-Failure): زمانی که HPE SmartMemory در ارتباط با سیستم‌های مدیریتی استفاده می‌شود امکان پیش‌بینی خطا را فعال می‌کند. اگر مشکلی در یکی از DIMMها گسترش یابد، سیستم مدیریتی به شما در پیش‌بینی این رخداد کمک می‌کند و می‌توانید قبل از بروز مشکلی جدی، DIMM را جایگزین کنید.

تکنولوژی HPE SmartMemory در سرورهای پرولیانت نسل 8 معرفی شد و در سرور نسل 9 و سپس در نسل 10 بهبود یافت و اچ پی ویژگی‌هایی که تنها در حافظه‌های باکیفیت اچ پی در دسترس بود را در دسترس همگان قرار داد. مشتریان می‌توانند انواع مختلف از حافظه‌های اچ پی و ظرفیت‌های متفاوت DIMM را برای بهینه‌سازی مصرف برق، ظرفیت و کارایی سرور انتخاب کنند. این تکنولوژی برخلاف حافظه‌های تولیدی با برندهای دیگر، روی هر DIMM یک امضای منحصربه‌فرد دارد که نشان می‌دهد حافظه توانسته تمامی مراحل سخت و دشوار تست و کنترل کیفیت را طی کند. همه ماژول‌های حافظه اچ پی روی تمامی سرورهای پرولیانت، مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا تشخیص مشکلات، تصمیم‌گیری سریع در ارایه راه‌حل‌ها و جلوگیری از خطاها بررسی شوند. با وجود ویژگی‌های Authentication که در حافظه‌های اچ پی قرار گرفته است، از بهبود و کارایی سرورهای خود خاطر جمع خواهید بود. ویژگی‌های Authentication در واقع همان مولفه‌هایی است که اچ پی در رم‌های خود قرار داده تا اورجینال و غیراورجینال بودن آنها قابل تشخیص باشد.

نکته: در صورت تشخیص دمای بالا در ماژول‌ها توسط سنسور Memory، سیستم به طور خودکار میزان دسترسی به آن ماژول را کم می‌کند تا از افزایش دما جلوگیری کند.

در ادامه به دو نوع تکنولوژی ارایه شده توسط اچ پی در زمینه حافظه را بررسی می‌کنیم.

HPE DDR4 Standard Memory

به طور خاص برای سرورهای نسل 9 سری 10 و 100 طراحی شده و تعادل مناسبی بین کارایی، قابلیت اطمینان و بهره‌وری را ارایه می‌کند. Standard Memory مطابق استانداردهای HPE در کیفیت است تا بتواند کارایی و قابلیت اطمینان را همزمان با ارایه راهکار کم هزینه ارایه دهد و در عین حال نیاز اپلیکیشن‌هایی که نیاز کمتری به حافظه دارند را برآورده می‌کند. این حافظه با سرعت استاندارد و با حداکثر ظرفیت 32 GB RDIMM در دسترس است. این نوع حافظه در سرورهای ML110 G9 و DL80 G9 قابل استفاده است.

HPE DDR4 Smart Memory

دارای پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای نسبت به حافظه‌های نسل قبلی است. برای اولین بار در سروهای نسل 9 پرولیانت از HPE Smart Memory استفاده شد که بر اساس تکنولوژی DDR4 است. حافظه‌های DDR4 وقتی در پیکربندی‌های 1 or 2 DIMMs per channel (DPC) نصب می‌شوند، با سرعت 1866/2133/2400 MT/s عمل می‌کنند (ویژگیExtended Performance) که نسبت به حافظه‌های DDR3 باعث افزایش 14 درصدی کارایی در حافظه سرورهای رک‌مونت و ایستاده می‌شود. این میزان در سرورهای HPE ProLiant Blade، به 33 درصد می‌رسد. به علاوه حافظه DDR4 باعث بهینگی بیشتر پاور می‌شود که در مقایسه با DDR3 با 1.2v به جای 1.5v عمل می‌کنند. DDR4 به طور چشمگیری مدیریت پاور را بهبود بخشیده و کارایی و سرعت را افزایش داده است.

مزایای استفاده از HPE DDR4 smart Memory در سرورهای نسل 9 پرولیانت اچ پی به صورت زیر است:

کارایی توسعه‌یافته (Extended Performance): در بسیاری از پیکربندی‌های 2 DPC یا 3 DPC، با نرخ انتقال بالاتری نسبت به Standard DDR4 DIMMs عمل می‌کند و کارایی و سرعت بهتری در حافظه ارایه می‌دهد. قابلیت‌های مدیریت بهبودیافته (Enhanced Manageability): HPE DDR4 smart Memory با HPE Active Health System مجتمع می‌شود تا مانیتورینگ، گزارش‌دهی و تشخیص مشکل (Problem Diagnosis) را بهبود بخشد. در جدول زیر، ماتریس Extended Performance برای DDR4 HPE smart Memory در سرورهای دارای پردازنده‌های سری Intel Xeon E5-2600 V3 که 2133 MT/s را پشتیانی می‌کنند ارایه می‌شود. بعضی از این پردازنده‌ها ممکن است فقط از حداکثر سرعت عملیاتی 1866 MT/s پشتیبانی کنند.

در جدول زیر مشاهده می‌کنید که در تکنولوژی DDR4 نیز وضع به همین شکل است یعنی تا وقتی در هر کانال یک یا دو عدد DIMM قرار گیرد، حداکثر سرعت حافظه، پشتیبانی می‌شود اما اگر در هر کانال سه عدد DIMM قرار گیرد، حداکثر سرعت پشتیبانی نمی‌شود و سرعت پایین‌تر ارایه می‌شود.

انواع حافظه HPE SmartMemory

طراحی HPE Smart Memory به گونه‌ای است که بهترین کارایی و ظرفیت را همراه با قیمتی قابل رقابت و مناسب ارایه می‌دهد. انواع SmartMemory عبارتند از:

Registered DIMM (RDIMM) DDR4 با ظرفیت 32 گیگابایت Load-reduced DIMM (LRDIMM) DDR4 با ظرفیت 32 تا 128 گیگابایت Unbuffered with ECC DIMM (UDIMM) با ظرفیت 16 گیگابایت

نکته مهم: به طور کلی UDIMMها در معماری پرولیانت سرورهای نسل 10 پشتیبانی نمی‌شوند و تنها در میکروسرورهای نسل 10 قابل استفاده هستند و در تعداد معدودی پرولیانت سرور نسل 9 یعنی سرورهای ML10 G9 و ML30 G9 و DL20 G9 پشتیبانی می‌شوند. DDR4 در بقیه پرولیانت سرورهای نسل 9 و 10، تنها به صورت RDIMM و LRDIMM در دسترس است.

در اپلیکیشن‌هایی که به حداکثر ظرفیت حافظه نیاز دارند، حافظه‌های HPE SmartMemory Load Reduced DIMM یا همان LRDIMMها، توصیه می‌شود که بار الکترونیکی بر کنترلر حافظه را کاهش می‌دهند و نتیجه آن، میزان حافظه بیشتر در پیکربندی 3 DIMM per channel یا 3 DPC است. اچ پی از ماه ژوئن 2016 با ارایه حافظه‌های جدید 128GB DDR4 LRDIMM 2400 MT/s، میزان حافظه را در سرور دوپردازنده‌ای DL380 G9 به 3 ترابایت و سرور دوپردازنده‌ای DL580 G9 به 6 ترابایت رساند. و نکته قابل ذکر این است که بیش از 14 درصد افزایش کارایی به علت افزایش فرکانس در DDR4 داریم و همچنین به سبب عملکرد با 1.2 V، بیش از 20 درصد کاهش مصرف برق نیز خواهیم داشت.

تعداد اسلات‌های حافظه که در سرورهای پرولیانت نسل نه پشتیبانی می‌شود، 8، 16 و یا 24 عدد است. در پیکربندی‌های 24 اسلات، حداکثر تا میزان 3 ترابایت و در پیکربندی‌های 16 اسلات، حداکثر تا میزان 1 ترابایت حافظه خواهیم داشت. حافظه‌های DDR4 این قابلیت را دارند که در صورت استفاده از LRDIMMهای 128 گیگابایتی، دو برابر ظرفیت را فراهم می‌کنند.

برخلاف حافظه دیگر برندها، همه سرورها، حافظه‌های HPE SmartMemory را که آزمایشات سختی را گذرانده‌اند، می‌شناسند (ویژگی Authenticate) در نتیجه مشتریان همه نوع برند سروری، می‌توانند از باکیفیت‌ترین حافظه سروری بهره‌مند شوند. وقتی در سرورهای پرولیانت نسل نه از HPE SmartMemory استفاده می‌شود، تکنولوژی‌های Extended Performance و Enhanced Manageability در دسترس هستند که در صورت استفاده از حافظه دیگر برندها، امکان استفاده ازچنین تکنولوژی‌هایی وجود ندارد.

حافظه‌های HPE SmartMemory DDR4 در اولین سری‌های سرورهای نسل 9 اچ پی که پردازنده‌های نسل 3 را پشتیبانی می‌کردند، سرعتی معادل 2133 MT/s ارایه می‌دادند. مزایای این حافظه‌ها عبارت بود از:

14 درصد کارایی بیشتر حافظه در پرولیانت سرورهای رک‌مونت و ایستاده 33 درصد کارایی بیشتر حافظه در سرورهای Blade 35 درصد مصرف برق کمتر در مقایسه با 5 V DDR3 (تحت Speed bin یکسان) 20 درصد مصرف برق کمتر در مقایسه با 35 V DDR3 (تحت Speed bin یکسان)

اگر DDR4 را که در سرورهای نسل 9 ارایه شده با 1866 DDR3 که در سرورهای نسل 8 وجود داشت مقایسه کنیم، DDR4 کارایی بهتری را فراهم می‌کند. این پیشرفت کارایی عبارتند از:

بهبود 14 درصدی توان عملیاتی در DDR4-2133 (در مقایسه با DDR3-1866 در سرورهای 16 سوکتی سری “P”) بهبود 33 درصدی توان عملیاتی در DDR4-2133 (در مقایسه با DDR3-1600 در سرورهای 12 سوکتی سری “e”) بهبود 20 درصدی توان عملیاتی در DDR4-1600 (در مقایسه با DDR3-1333 در سرورهای 24 سوکتی)

علاوه بر موارد بالا، به طور کلی، کارایی مورد انتظار از DDR4 به صورت زیر است:

افزایش 14 تا 30 درصدی توان عملیاتی در DDR4-2133 انتظار کاهش 1 درصدی در قطعی‌های مربوط به حافظه (memory-related outages) افزایش 4 برابری ظرفیت حافظه صرفه‌جویی و بهره‌وری در مصرف برق نزدیکی بیشتر DDR4 DIMMها به یکدیگر، که باعث هیت‌سنک بهتر و به‌صرفه‌تر می‌شد. صدای کمتر و مصرف برق کمتر در فن‌ها

و اما سرورهای سری دوم نسل 9 اچ پی که از پردازنده‌های سری E5-2600 v4 پشتیبانی می‌کنند، قادرند از رم‌های HPE DDR4 smart Memory با سرعت 2400 مگاهرتز استفاده کنند. مزایای استفاده از چنین رم‌هایی در سرورهای نسل 9 پرولیانت اچ پی که از پردازنده‌های سری E5-2600 v4 استفاده می‌کنند، به صورت زیر است:

با وجود سرعت 2400 MT/s، نسبت به حافظه‌هایی که در ابتدا در سرورهای نسل 9 ارایه شده بود یعنی سری قبلی رم‌های DDR4 با سرعت 2133 مگاهرتز، 12.5 درصد افزایش در توان عملیاتی را داریم و نسبت به نسل قبلی یعنی DDR3 نیز 29 درصد بهبود و کارایی بیشتر را ارایه می‌دهد. کار با 2 volts: در مقایسه با حافظه DDR3 که با 1.5 volts کار می‌کرد، صرفه‌جویی در مصرف انرژی آن بسیار چشمگیر است.

نکته: با ترکیب مدل پردازنده و پیکربندی حافظه، سرعت‌های متفاوتی از این حافظه‌ها در دسترس است.

بررسی رم‌های جدید اچ پی در سرورهای نسل 10

بررسی تکنولوژی‌های حافظه و رم اچ پی

بررسی تکنولوژی‌های حافظه و رم اچ پی

نصب و راه اندازی پرینتر HP M130fw بصورت وایرلس

    نصب اولیه پرینتر و انتخاب زبان مورد استفاده و طریقه نصب پرینتر بصورت وایرلس و تنظیمات اولیه فکس

این روزها پرینترهایی که از قابلیت وای‌فای بهره‌مند هستند، از محبوبیت بالایی برخوردار شده‌اند، چرا که به راحتی و از راه دور می‌توانید به وسیله آنها اسناد خود را چاپ کنید. حال ‌نصب پرینتر در کامپیوتر به صورت وایرلس نیز یکی از امکانات دیگر و کاربردی است که پرینترهای اچ پی از آن پشتیبانی می‌کند. در ادامه به آموزش این قابلیت در پرینتر اچ پی M130fw می‌پردازیم. با ما همراه باشید:

بعد از جعبه گشایی پرینتر و روشن کردن دستگاه ابتدا باید زبان و کشور مورد استفاده را برای دستگاه تنظیم کنید.

1- برای این کار زمانی که دستگاه روشن می‌شود ابتدا از شما زبان را می‌پرسد که باید English را انتخاب کنید.

2- در قسمت بعد از شما لوکیشن خواسته می‌شود که با توجه به اینکه سایز کاغذهایی که در ایران استفاده می‌شود A4 است، باید کشوری را انتخاب کنید که از لحاظ تنظیمات کاغذ با ایران یکی باشد که در این قسمت Australia را انتخاب می‌کنیم.

3- در قسمت بعد نوع تنظیمات اولیه را از شما خواسته می‌شود که باید Self-Managed انتخاب کنید.

4- حالا بعد از انجام این تنظیمات دستگاه شما آماده به کار است.

نصب پرینتر HP M130fw بصورت وایرلس بر روی کامپیوتر

1- برای نصب پرینتر بصورت وایرلس، در محل نصب دستگاه باید مودم یا اکسس پوینت داشته باشید تا بتوانید پرینتر را بصورت وایرلس نصب کنید.

2- از پنل دستگاه وارد قسمت وایراس شوید و سپس گزینه Network را انتخاب کنید.

3- در این قسمت وارد Settings شده و wireless Setup Wizard  رو انتخاب کنید.

4- حال در این مرحله، پرینتر مودم‌های اطراف را اسکن کرده و به شما نمایش می‌دهد. مودم خود را انتخاب کرده و رمز را وارد کنید. در صورت صحیح بودن رمز اتصال برقرار شده و آماده نصب درایور است.

5- مراحل بالا برای زمانی است که شما رمز مودم را داشته و میتوانید از طریق رمز به مودم متصل شوید. اما اگر دسترسی به رمز ندارید باید مودم خود را چک کنید که از قابلیت Wps  پشتیبانی می‌کند یا خیر.

در صورت پشتیبانی مودم از تکنولوژی Wps مراحل زیر را جهت نصب وایرلس انجام دهید.

1- از پنل دستگاه وارد قسمت وایراس شوید و سپس گزینه Network را انتخاب کنید.

2- در این قسمت وارد Setting شده Wi-Fi Protected Setup را انتخاب کنید.

3- در صفحه بعدی گزینه Pushbutton را انتخاب کرده و بعد Ok  را بزنید.

حال به سراغ مودم رفته در قسمت پشت مودم دکمه Wps را چند ثانیه نگه دارید تا چراغ Wps شروع به چشمک زدن کند.

4- در صورت درست بودن مراحل، اتصال برقرار شده و باید درایور را نصب کنید.

مراحل نصب درایور پرینتر بر روی کامپیوتر

1- برای نصب درایور سی دی را اجرا کنید و گزینه Continue را بزنید.

2- در صفحه بعدی گزینه Next را بزنید.

3- در این قسمت تیک موافقت برای استفاده از نرم افزار را زده و Next را بزنید.

4- بعد از چند دقیقه صفحه زیر برای شما باز می‌شود که از شما خواسته می‌شود که نوع اتصال را انتخاب کنید که برای نصب بصورت وایرلس باید گزینه اول را انتخاب کنید.

در صورت نصب بصورت کابل Usb و یا کابل شبکه باید گزینه‌های دوم و یا سوم را انتخاب کنید.

5- با انتخاب گزینه وایرلس، برنامه جستجو در شبکه را شروع می‌کند و دستگاه شما را مانند تصویر زیر پیدا می‌کند. اکنون دستگاه خود را انتخاب کرده و Next را بزنید.

6- با مشاهده این صفحه کار نصب درست انجام شده و گزینه Next را بزنید.

حال بعد از نصب وایرلس برنامه از شما می‌خواهد تا تنظیمات فکس را نیز انجام دهید که در ادامه مراحل آن را توضیح می‌دهیم:

1- در صفحه باز شده به ترتیب کشور، نام یا اسم شرکت و شماره فکس خود را وارد کنید و بر روی Next کلیک کنید.

2- در صفحه بعد تنظیمات را بصورت زیر انجام دهید و Next را انتخاب کنید.

3- در این قسمت گزینه مورد استفاده خود را انتخاب کنید و Next را بزنید. در حالت عادی گزینه اول را تیک بزنید.

4- در صفحه بعدی در صورت نیاز به پرینت تاییدیه فکس، در قسمت بالا Yes را انتخاب کنید و با توجه به نیاز خود یکی از گزینه های Send Fax Only, Receive only  را انتخاب کنید.

5- در کادر پایین در صورت استفاده از خطوط داخلی (سانترال) می‌توانید گزینه Yes را انتخاب کنید و شماره‌ای را که خط با آن آزاد می‌شود را وارد کنید (0 یا 9 )

6- تنظیمات فکس انجام شده و حالا گزینه Save Only را بزنید.

7- در صفحات باز شده، اطلاعات محل استفاده از شما خواسته می‌شود که باید پر کنید. ( مانند شرکت یا منزل) و در آخر گزینه Finish را بزنید تا مراحل نصب به اتمام برسد.

در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه راه اندازی و نصب پرینتر می‌توانید سوالات خود را کامنت بگذارید. همچنین می‌توانید به لینک زیر مراجعه کرده تا با خدمات بیشتر پرینتر و ماشین‌های اداری فالنیک بیشتر آشنا شوید: تعمیرات پرینتر و ماشین های اداری در فالنیک (ایران اچ پی)

نصب و راه اندازی پرینتر HP M130fw بصورت وایرلس

نصب و راه اندازی پرینتر HP M130fw بصورت وایرلس

بررسی انواع هاردهای اچ پی (HPE Server Drives)

 

هارد دیسک های بکار رفته در سرورها و کامپیوترهای شخصی تاثیر مستقیمی بر روی سرعت و کارایی سیستم دارند. در این مقاله قصد داریم با تکنولوژی HPE Server Drives که شامل هارد درایوهایی است که در سرورهای اچ پی قابل استفاده هستند آشنا شویم و ببینیم که کدام یک برای اپلیکیشن‌های مورد نظر ما مناسب هستند.

بررسی HPE HDDs

HPE Hard Disk Driveها برای هر حجم کاری، کارایی را به همراه یکپارچگی داده و امنیت فراهم می‌کنند و کمترین هزینه را به ازای هر گیگابایت دارند. این هارد درایوها دو رابط کاربری دارند: SAS (12G) و SATA (6G)و همچنین در دو شکل ظاهری SFF (2.5″) و LFF (3.5″) در دسترس هستند. این هارد درایوها برای سه نوع حجم کاری استفاده می‌شود:

حجم کاری Enterprise (performance optimized):

HDDهای انترپرایزی یعنی SAS 15K & 10K می‌توانند بالاترین سطح از کارایی و قابلیت اطمینان را برای اپلیکیشن‌های mission-critical و I/O-intensive فراهم کنند.

حجم کاری Midline (capacity optimized):

HDDهای Midline یعنی SAS/SATA 7.2K می‌توانند ظرفیت، کارایی و قابلیت اطمینان بالایی را برای اپلیکیشن‌های business-critical و I/O-intensive فراهم کنند.

حجم کاری Entry:

HDDهای Entry برای اپلیکیشن‌های non-critical مناسبند که ظرفیت بالایی را با کمترین هزینه به ازای هر گیگابایت فراهم می‌کنند.

بررسی HPE SSDs

هاردهای SSD یکی از مدل هاردهای موجود در بازار هستند که نسبت به هاردهای HDD از سرعت و کارایی بالاتری برخوردارند. ویژگی‌های خاص SSDها، باعث افزایش سرعت و کارایی سیستم شما می‌شوند؛ این ویژگی‌ها عبارتند از:

 1. کاهش زمان بوت سیستم 2. اجرا و بارگذاری انواع نرم افزار به صورت بی وقفه 3. پشتیبانی از رابط ورودی / خروجی DDR4 4. سرعت بالای کپی انواع فایل‌ها 5. مصرف انرژی کمتر و تولید کمتر گرما 6. مقاومت بالا در برابر لرزش و ضربه 7. قابلیت اطمینان بالا؛ پایداری و ماندگاری اطلاعات 8. پشتیبانی از RAID

البته هاردهای SSD معایبی نیز دارند، از جمله آن می توان به هزینه بالاتر آن نسبت به هاردهای HDD اشاره نمود، اما این مشکل نیز امروزه با توسعه سرویس‌های ابری و ذخیره‌سازی آنلاین تا حدی حل شده است. همچنین اگر کاربران به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز داشته باشند می‌توانند ترکیبی از هاردهای SSD و HDD را بر روی سیستم خود استفاده کنند.برای اینکه در اپلیکیشن‌های Data-Intensive سرعت بیشتری داشته باشید استفاده از هارد درایوهای HPE solid-state drive یا SSD توصیه می‌شود که در محیط‌های انترپرایزی، کارایی بالا را به همراه زمان تاخیر پایین فراهم می‌کنند.

SSDهای اچ پی در 6 فرمت زیر وجود دارند:

SFF (2.5″) LFF (3.5″) 2 2 Enablement Kits Mezzanine Add-in Cards

برخلاف HDDها، SSDها در تعداد چرخه پاک کردن/نوشتن داده یعنی DWPD، محدودیت دارند زیرا لایه اکسید در آنها به تدریج قابلیت خود را از دست می‌دهد. DWPD یا Drive Writes Per Day حداکثر تعداد نوشتن‌ها روی کل درایو SSD در طول یک روز است که در مدت زمان 5 سال انجام می‌شود. DWPD مشخص می‌کند قبل از اینکه SSD ما غیرقابل اعتماد شود، حجم‌های کاری مشخص می‌کنند که چه تعداد نوشتن را می‌توان از SSD انتظار داشت. SSDهای اچ پی بر اساس نوع حجم کاری به 3 دسته کلی تقسیم می‌شوند:

Read Intensive SSD:

ارزانترین نوع است که برای Boot/Swap، وب سرورها و Read Caching مناسب است. SSD Endorance در آن کمتر یا مساوی با 1 DWPD است.

Write Intensive SSD:

دارای بالاترین Write Performance است و SSD Endorance در آن بزرگتر یا مساوی با 10 DWPD است. پس برای Business Intelligent یا BI، تحلیل داده‌های کلان و بیگ دیتا، و پردازش تراکنش‌های آنلاین یا OLTP ایده‌آل و مناسب است.

Mixed Use SSD:

برای حجم‌های کاری که نیاز به تعادل بین Strong Read و Write Performance دارند استفاده می‌شوند. SSD Endorance در آن بین 1 DWPD و 10 DWPD است. برای اپلیکیشن‌های High I/O مناسبند که محیط‌هایی هستند که هم با خواندن و هم با نوشتن سروکار دارند.

پارامترهای مهم در انتخاب یک هارد SSD مناسب

در زیر به برخی ویژگی‌های مهم که در هنگام انتخاب یک هارد SSD مناسب باید به آن توجه کنیم اشاره شده است:

1. سرعت های حقیقی بالا اگر مایلید تا از سرعت‌های حقیقی خواندن/نوشتن هارد SSD اطلاع حاصل کنید می‌توانید سری به پایگا‌های اینترنتی بزنید و گزارش‌ها و بررسی‌هایی که از محصولات سخت‌افزاری وجود دارد را بخوانید.

2. سلول‌های چندگانه ذخیره اطلاعات  (NAND) زمانی که قصد خرید یک هارد SSD دارید؛ در بازار با دو نوع هارد با سلول‌های ذخیره‌سازی اطلاعات چندلایه‌ای (MLC) و سلول های تک لایه (SLC) مواجه می‌شوید که تفاوت اصلی بین این دو نوع آن است که در مدل چندلایه می‌توان اطلاعات بیشتری را ذخیره کرد ولی در عوض هزینه آن بیشتر است.

هارددرایوهای MLC حجم بیشتر و هارددرایوهای SLC سرعت بالاتری دارند و در برابر دمای غیر استاندارد نیز مقاومت بیشتری دارند.

تفاوت این دو مدل در جدول زیر ارایه شده است.

 

4. قابلیت عیب‌یابی ECC همانطور که از نامش پیداست، این قابلیت یکی از کلیدی‌ترین خصوصیاتی است که یک هارد SSD باید داشته باشد. بدین ترتیب هارد SSD شما قادر به تشخیص ایرادات عمومی و رفع آنهاست و نتیجه اینکه دیگر با فایل‌های خراب مواجه نخواهید بود.

تمامی هارد درایوهای سروری اچ پی دارای ویژگی HPE Digitally Signed Firmware است که از دسترسی‌های غیرمجاز به داده‌های شما جلوگیری می‌کند و روش کار آن به این صورت است که مطمئن می‌شود فریم‌ور درایو از منبع معتبری تامین شده و خطری آن را تهدید نمی‌کند. همچنین هر درایو به مدت 3.35 میلیون ساعت، تحت سخت‌ترین آزمایشات و برنامه تعیین کیفیت قرار گرفته است.

بررسی بیشتر هاردهای HPE SSD

 

منبع: HPE.com

بررسی انواع هاردهای اچ پی (HPE Server Drives)

بررسی انواع هاردهای اچ پی (HPE Server Drives)

دریافت فکس از طریق کامپیوتر با پرینتر HP M130fw

پرینتر HP M130fw یکی از محصولات شرکت اچ پی است که علاوه ‌بر پرینت، قابلیت‌های کپی، اسکن و همچنین فکس را در اختیار شما کاربران می‌گذارد. این ویژگی پرینترهای اچ پی یاعث می‌شود علاوه بر اشغال کردن فضای کمتری از محیط شما، هزینه‌ خرید شما را نیز کاهش می‌دهد. حال در این مقاله قصد داریم نحوه دریافت فکس از طریق کامپیوتر با پرینتر HP M130fw را به شما آموزش دهیم. با فالنیک همراه باشید:

راه اندازی فکس در کامپیوتر

برای این کار باید درایور دستگاه به طور کامل نصب شود.

درصورتیکه درایور به طور کامل نصب شده باشد روی دسکتاپ آیکون   پرینتر قرار دارد که با باز کردن برنامه می‌توانید مراحل تنظیم فکس را انجام دهید

1- از پنجره باز شده گزینه Print,Scan & Fax را انتخاب کنید و بعد از آن وارد تب Fax شوید.

2- در این قسمت گزینه Digital Fax Setup Wizard را کلیک کنید و از پنجره باز شده گزینه Setup را کلیک کنید.

3- در این پنجره محل ذخیره سازی فکس‌های دریافتی را مشخص کنید و روی Next کلیک کنید.

4- در پنجره بعدی در صورت داشتن رمز ورود به سیستم گزینه Alwaysرا انتخاب کرده و نام کاربری و رمز عبور سیستم خود را وارد کنید و Next را کلیک کنید.

5- در این پنجره فرمت ذخیره سازی را انتخاب کرده و Next را کلیک کنید.

6- و در آخر Save And Test را کلیک کنید تا عملیات تست شود.

7- اگر ایرادی وجود نداشته باشد در این پنجره Finish را کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه راه اندازی و نصب پرینتر می‌توانید سوالات خود را کامنت بگذارید. همچنین می‌توانید به لینک زیر مراجعه کرده تا با خدمات بیشتر پرینتر و ماشین‌های اداری فالنیک بیشتر آشنا شوید: تعمیرات پرینتر و ماشین های اداری در فالنیک (ایران اچ پی)

دریافت فکس از طریق کامپیوتر با پرینتر HP M130fw

دریافت فکس از طریق کامپیوتر با پرینتر HP M130fw