بررسی انواع هاردهای اچ پی (HPE Server Drives)

 

هارد دیسک های بکار رفته در سرورها و کامپیوترهای شخصی تاثیر مستقیمی بر روی سرعت و کارایی سیستم دارند. در این مقاله قصد داریم با تکنولوژی HPE Server Drives که شامل هارد درایوهایی است که در سرورهای اچ پی قابل استفاده هستند آشنا شویم و ببینیم که کدام یک برای اپلیکیشن‌های مورد نظر ما مناسب هستند.

بررسی HPE HDDs

HPE Hard Disk Driveها برای هر حجم کاری، کارایی را به همراه یکپارچگی داده و امنیت فراهم می‌کنند و کمترین هزینه را به ازای هر گیگابایت دارند. این هارد درایوها دو رابط کاربری دارند: SAS (12G) و SATA (6G)و همچنین در دو شکل ظاهری SFF (2.5″) و LFF (3.5″) در دسترس هستند. این هارد درایوها برای سه نوع حجم کاری استفاده می‌شود:

حجم کاری Enterprise (performance optimized):

HDDهای انترپرایزی یعنی SAS 15K & 10K می‌توانند بالاترین سطح از کارایی و قابلیت اطمینان را برای اپلیکیشن‌های mission-critical و I/O-intensive فراهم کنند.

حجم کاری Midline (capacity optimized):

HDDهای Midline یعنی SAS/SATA 7.2K می‌توانند ظرفیت، کارایی و قابلیت اطمینان بالایی را برای اپلیکیشن‌های business-critical و I/O-intensive فراهم کنند.

حجم کاری Entry:

HDDهای Entry برای اپلیکیشن‌های non-critical مناسبند که ظرفیت بالایی را با کمترین هزینه به ازای هر گیگابایت فراهم می‌کنند.

بررسی HPE SSDs

هاردهای SSD یکی از مدل هاردهای موجود در بازار هستند که نسبت به هاردهای HDD از سرعت و کارایی بالاتری برخوردارند. ویژگی‌های خاص SSDها، باعث افزایش سرعت و کارایی سیستم شما می‌شوند؛ این ویژگی‌ها عبارتند از:

 1. کاهش زمان بوت سیستم 2. اجرا و بارگذاری انواع نرم افزار به صورت بی وقفه 3. پشتیبانی از رابط ورودی / خروجی DDR4 4. سرعت بالای کپی انواع فایل‌ها 5. مصرف انرژی کمتر و تولید کمتر گرما 6. مقاومت بالا در برابر لرزش و ضربه 7. قابلیت اطمینان بالا؛ پایداری و ماندگاری اطلاعات 8. پشتیبانی از RAID

البته هاردهای SSD معایبی نیز دارند، از جمله آن می توان به هزینه بالاتر آن نسبت به هاردهای HDD اشاره نمود، اما این مشکل نیز امروزه با توسعه سرویس‌های ابری و ذخیره‌سازی آنلاین تا حدی حل شده است. همچنین اگر کاربران به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز داشته باشند می‌توانند ترکیبی از هاردهای SSD و HDD را بر روی سیستم خود استفاده کنند.برای اینکه در اپلیکیشن‌های Data-Intensive سرعت بیشتری داشته باشید استفاده از هارد درایوهای HPE solid-state drive یا SSD توصیه می‌شود که در محیط‌های انترپرایزی، کارایی بالا را به همراه زمان تاخیر پایین فراهم می‌کنند.

SSDهای اچ پی در 6 فرمت زیر وجود دارند:

SFF (2.5″) LFF (3.5″) 2 2 Enablement Kits Mezzanine Add-in Cards

برخلاف HDDها، SSDها در تعداد چرخه پاک کردن/نوشتن داده یعنی DWPD، محدودیت دارند زیرا لایه اکسید در آنها به تدریج قابلیت خود را از دست می‌دهد. DWPD یا Drive Writes Per Day حداکثر تعداد نوشتن‌ها روی کل درایو SSD در طول یک روز است که در مدت زمان 5 سال انجام می‌شود. DWPD مشخص می‌کند قبل از اینکه SSD ما غیرقابل اعتماد شود، حجم‌های کاری مشخص می‌کنند که چه تعداد نوشتن را می‌توان از SSD انتظار داشت. SSDهای اچ پی بر اساس نوع حجم کاری به 3 دسته کلی تقسیم می‌شوند:

Read Intensive SSD:

ارزانترین نوع است که برای Boot/Swap، وب سرورها و Read Caching مناسب است. SSD Endorance در آن کمتر یا مساوی با 1 DWPD است.

Write Intensive SSD:

دارای بالاترین Write Performance است و SSD Endorance در آن بزرگتر یا مساوی با 10 DWPD است. پس برای Business Intelligent یا BI، تحلیل داده‌های کلان و بیگ دیتا، و پردازش تراکنش‌های آنلاین یا OLTP ایده‌آل و مناسب است.

Mixed Use SSD:

برای حجم‌های کاری که نیاز به تعادل بین Strong Read و Write Performance دارند استفاده می‌شوند. SSD Endorance در آن بین 1 DWPD و 10 DWPD است. برای اپلیکیشن‌های High I/O مناسبند که محیط‌هایی هستند که هم با خواندن و هم با نوشتن سروکار دارند.

پارامترهای مهم در انتخاب یک هارد SSD مناسب

در زیر به برخی ویژگی‌های مهم که در هنگام انتخاب یک هارد SSD مناسب باید به آن توجه کنیم اشاره شده است:

1. سرعت های حقیقی بالا اگر مایلید تا از سرعت‌های حقیقی خواندن/نوشتن هارد SSD اطلاع حاصل کنید می‌توانید سری به پایگا‌های اینترنتی بزنید و گزارش‌ها و بررسی‌هایی که از محصولات سخت‌افزاری وجود دارد را بخوانید.

2. سلول‌های چندگانه ذخیره اطلاعات  (NAND) زمانی که قصد خرید یک هارد SSD دارید؛ در بازار با دو نوع هارد با سلول‌های ذخیره‌سازی اطلاعات چندلایه‌ای (MLC) و سلول های تک لایه (SLC) مواجه می‌شوید که تفاوت اصلی بین این دو نوع آن است که در مدل چندلایه می‌توان اطلاعات بیشتری را ذخیره کرد ولی در عوض هزینه آن بیشتر است.

هارددرایوهای MLC حجم بیشتر و هارددرایوهای SLC سرعت بالاتری دارند و در برابر دمای غیر استاندارد نیز مقاومت بیشتری دارند.

تفاوت این دو مدل در جدول زیر ارایه شده است.

 

4. قابلیت عیب‌یابی ECC همانطور که از نامش پیداست، این قابلیت یکی از کلیدی‌ترین خصوصیاتی است که یک هارد SSD باید داشته باشد. بدین ترتیب هارد SSD شما قادر به تشخیص ایرادات عمومی و رفع آنهاست و نتیجه اینکه دیگر با فایل‌های خراب مواجه نخواهید بود.

تمامی هارد درایوهای سروری اچ پی دارای ویژگی HPE Digitally Signed Firmware است که از دسترسی‌های غیرمجاز به داده‌های شما جلوگیری می‌کند و روش کار آن به این صورت است که مطمئن می‌شود فریم‌ور درایو از منبع معتبری تامین شده و خطری آن را تهدید نمی‌کند. همچنین هر درایو به مدت 3.35 میلیون ساعت، تحت سخت‌ترین آزمایشات و برنامه تعیین کیفیت قرار گرفته است.

بررسی بیشتر هاردهای HPE SSD

 

منبع: HPE.com

بررسی انواع هاردهای اچ پی (HPE Server Drives)

بررسی انواع هاردهای اچ پی (HPE Server Drives)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.